Wat is het Cauda equina syndroom? | De symptomen, klachten, operatie en revalidatie
cauda-equina-fysiotherapie-behandeling

Cauda equina syndroom

Het cauda equina syndroom

Het cauda equina syndroom is een zeldzame neurologische aandoening in de rug. De rug bevat 31 paar zenuwen. Deze zenuwen hebben uitlopers die in de onderrug een bundel bij elkaar noemen. We noemen deze bundel zenuwuitlopers de cauda equina. Hebben je rugzenuwen in de knel gezeten en zijn deze uitlopers beschadigd? Dan heb je last van het cauda equina syndroom. Dit veroorzaakt vervelende, lage rugklachten en een incomplete laesie. Het verschil tussen een incomplete laeasie en een dwarslaesie is dat bij het cauda equina syndroom het ruggenmerg nog intact is. De beschadiging kan ontstaan zijn door bijvoorbeeld een hernia, stenose (vernauwing van het ruggenmergkanaal), ontsteking of bloeding in de rug.

Klachten van patiënten met het cauda equina syndroom

Mensen die last hebben van het cauda equina syndroom hebben veelal dezelfde klachten.

Deze klachten zijn:

1. lage rugpijn
  2. incontinentie
  3. niet kunnen uitplassen
  4. een ander gevoel dan normaal bij het plassen
  5. een verdoofd gevoel rondom de schaamstreek en billen
  6. pijn en/of verlammingsverschijnselen in de benen en/of voeten
  7. bij mannen: erectieproblemen

Na onderzoek via bijvoorbeeld een rectaal toucher en MRI-scan kan er worden vastgesteld of er sprake is van het cauda equina syndroom. Via het rectale toucher wordt de spierspanning van de anus gemeten. De arts onderzoekt ook of de huid rondom de geslachtsorganen minder gevoelig is dan deze zou moeten zijn.

Operatie voor het cauda euquina syndroom

Een operatie voor het cauda equina syndroom wordt een decompressieoperatie genoemd. De druk wordt hierbij van de zenuwen afgehaald. Deze operatie is na diagnose bijna altijd nodig. Soms herstellen de zenuwen zich spontaan na een decompressieoperatie, maar dit herstelproces gaat geleidelijk. Het duurt dan ook enkele maanden voor dit met zekerheid te zeggen is. Zenuwweefsel is erg kwetsbaar en het komt helaas voor dat de zenuwen zich niet herstellen en de rugklachten blijvend zijn.

Revalidatie kan enkele jaren in beslag nemen. Het meeste herstel treedt in het eerste jaar op. Na het tweede jaar vindt er praktisch geen herstel meer plaats. Fysiotherapeutische behandeling is noodzakelijk in de revalidatiefase. In de meeste gevallen wordt er een multidisciplinair behandelteam ingeschakeld. Het cauda equina syndroom kan namelijk ontzettend veel invloed hebben op het dagelijks leven en het functioneren. Als de zenuwen zich niet herstellen, zullen veel patiënten hulpmiddelen bij het lopen nodig hebben. Om dit te verwerken zijn naast fysiotherapie ook psychische hulp en bijstand van de familie nodig.