Wat is Ischias? | De symptomen, oorzaken en behandeling
ischias-wervelkolom-rug-symptomen-behandeling

Ischias

Wat is ischias?

Ischias is zenuwpijn die ontstaat door druk op of een ontstekingsreactie van de langste zenuw van het lichaam: de nervus ischiadicus. Deze zenuw begint in het ruggenmerg en loopt via de achterkant van het been door tot aan de voet. Druk op de zenuw veroorzaakt pijn in rug, bil en been. De ischias pijn is meestal niet constant aanwezig, verergert bij beweging, en bevindt zich vaak aan één zijde van het lichaam. De reden hiervoor is dat de nervus ischiadicus zich vertakt in het wervelkanaal, met één vertakking voor elk been. De druk op de zenuw ontstaat pas na deze vertakking. Ischias klachten houden vaak een tot vier weken aan.

We noemen ischias ook wel ischialgie of zwangerschapsischias, omdat zwangere vrouwen door het losser worden van de banden rondom het bekken een grotere kans hebben klachten te krijgen.

De oorzaken van ischias

De oorzaken van ischias zijn niet altijd te achterhalen. Oorzaken die vaak gevonden worden zijn:

1. artrose
  2. een hernia
  3. een verkeerde lichaamshouding
  4. overbelasting van de rug
  5. stress
  6. gespannen bilspieren
  7. een verkeerde tiltechniek
  8. de eerdergenoemde zwangerschap
  9. stenose, ofwel vernauwing van het wervelkanaal
  10. een tumor (zelden)

Ischias symptomen

Een van de bekendste ischias symptomen is dat de pijn in scheuten komt. Deze pijnscheuten kunnen licht zeurend zijn, maar ook scherp en stekend, of juist brandend. Vaak is het moeilijk om rechtop te blijven staan. Verdere ischias symptomen zijn kramp in de bil en de achterkant van het been, tintelingen of een verdoofd gevoel, en spierzwakte. Deze symptomen kunnen zelfs voorkomen tot in de tenen. Zowel het strekken en optillen van het been als hoesten en niezen verergeren de pijn. De ischias pijn is te verlichten door voorover te buigen of te gaan zitten.

Ischias behandeling

Hoewel de pijnklachten van ischias meestal na maximaal vier weken over zijn, is het belangrijk dat je een afspraak maakt met een fysiotherapeut. Deze helpt je met de juiste oefeningen en een behandeling om de pijn te verlichten. De fysiotherapeut onderzoekt tevens of er wegens de zenuwpijn geen sprake is van een eventuele hernia.

Via fysiotherapie leer je mobiliserende, spierversterkende en stabiliserende oefeningen. Hoewel je vaak niet wilt bewegen bij rugpijn, is het juist goed om in beweging te blijven. Slechts 20 minuten per dag bewegen volgens het advies van je fysiotherapeut werkt al om de ischias pijn te verlichten.

Een andere goede optie is warmte. Een Ischias pijnscheut verkrampt je spieren immers. Door een kruik, pittenkussen of warm bad ontspannen de verkrampte spieren zich.