Dry Needling | Fysio Maaike | Fysiotherapie zoetermeer en omgeving

null

Dry Needling

Fysio Maaike, de meest professioneel betrokken fysiotherapie praktijk in Zoetermeer, wijk de Leyens, biedt ook Dry Needling aan. Maaike heeft een extra opleiding hiervoor gevolgd en is bevoegd om Dry Needling toe te passen tijdens een fysiotherapeutisch consult. Net als Medical Taping, kan ook Dry Needling een extra hulp zijn om jouw herstel te bevorderen en/of te ondersteunen.

Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een nieuwere behandelmethode, die toegepast mag worden door alleen fysiotherapeuten of artsen, met een afgeronde opleiding “Dry Needling”.
De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry Needling gebruikt een “droge” (dry) naald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry Needling is niet hetzelfde als acupunctuur

Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Deze blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed op de “energie” in het lichaam.
Dry Needling gebruikt meestal 1 naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikkeld. Dry Needling werkt op specifieke punten in de spieren; de zogenaamde “Triggerpoints”, en is hiermee dus geen “energie” behandeling.

Hieronder zie je een tabel met de specifieke verschillen tussen Dry Needling en de klassieke acupunctuur

Methode                   Dry Needling                                  Klassieke Acupunctuur

PathofysiologieBewegingsapparaatEnergetisch kader
Klinische applicatieMyofasciale pijnVele andere indicaties
Fysiologische   responsDe-activatie TriggerpointsEndorfinen release
PuntselectiePalpatie spierenDoor middel van Meridianen
Needling techniekMeestal 1, meestal kortdurend,   meestal dieperMeestal meer, meestal langdurig, meestal   oppervlakkiger
Follow-upFysiotherapie, oefentherapieAnders, bijvoorbeeld kruiden
Benodigde kennisAnatomie en fysiologieTraditionele Chinese Geneeskunde (TCM)

Wat is een “Triggerpoint”?

Een Triggerpoint is een “knoop” in een spier, die naast de lokale drukpijn, vaak ook pijn op afstand veroorzaakt (elders in het lichaam). Fysio Maaike, jouw fysiotherapeut, zoekt naar deze plaatsen, deze Triggerpoints, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van jouw klacht(en).

Wat patiënten over mij zeggen

"Bij iedere behandeling word ik met veel enthousiasme verwelkomd. Er is ruime aandacht voor hoe het tussen de behandeling geweest is. Aan zowel fysieke als mentale gesteldheid wordt meegenomen in de behandeling. Bij aanvang van de behandeling wordt de hulpvraag vastgelegd en ook een behandeltraject met evaluatie moment besproken. Kernwoorden: kundig, enthousiast, vriendelijk, doortastend, daadkrachtig, duidelijk... Top."
Hans van Zeijl, man, 60 jaar
"Persoonlijke en echte aandacht. Dat wat erg mee helpt om de pijn klachten goed te lokaliseren en te behandelen. En ook de moeilijk complexe problemen kan ze succesvol aanpakken. Mede door haar concept, van werken met een vrijheid ten opzichte van verzekeraars kan ze een juiste en zeer gerichte behandelingen geven. Ook de ruime variatie van behandelsoorten is een enorm plus punt. Inclusief een persoonlijk sport programma."
Nanny Adema, vrouw, 58 jaar

Hoe kunnen Triggerpoints zich uiten?

• Pijn, stijfheid en kramp lokaal in de spier en ook…

• Pijn op afstand

• Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten

• Verminderde kracht in de betrokken spier(en)

• Pijn-ontwijkend gedrag; je gaat “anders” bewegen

• Hoofdpijn, duizeligheid, aangezichtspijn en/of kramp in de kaken

• Tintelingen in je arm/been

Hoe ontstaan deze Triggerpoints?

• Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of door een ongeval

• Chronisch, bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding

• Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld bij gips, brace of een sling

• Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek, zoals gebruik bij een computer

• Overbelasting en/of blessures bij bewegen / sporten

• Verkramping van spierweefsel, zoals bij een meniscusletsel of een hernia

• Psychologische factoren, zoals stress of depressie

• Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte, bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie

• Slaap tekort

• Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Fysio Maaike doet dry needling

Wat doet Fysio Maaike met de triggerpoints?

Wanneer je binnenkomt voor fysiotherapie, zal allereerst een intake en een bewegingsonderzoek plaatsvinden. Daarna zal Maaike specifiek de spieren nader onderzoeken, die mogelijk jouw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in die spieren gezocht naar die bewuste Triggerpoints. Precies die plaatsen zal ik dan gaan behandelen via Dry Needling om de Triggerpoints uit te schakelen en de spieren te helpen ontspannen

Wat zijn de risico's en gevaren?

Triggerpoint Dry Needling is erg veilig. Complicaties komen zelden voor en gaan (indien ze voorkomen) erg snel en vanzelf weer over. Eventuele complicaties kunnen zijn:

• Een blauwe plek; patiënten met een verminderde bloedstolling hebben hierop een iets grotere kans

• Infecties; door het gebruik van steriele naalden, die na elke behandeling worden weggegooid, is de kans op een infectie zeer klein

• Klaplong (pneumothorax); wanneer er geprikt wordt in spieren ter hoogte van de borstkas, is er een kleine kans dat met de naald de long wordt geprikt. Uiteraard heeft Maaike de kennis en vaardigheden om bij jou dit risico tot een minimum te beperken

• Toename van de klachten en pijn; na de behandeling kun je tot enkele dagen na de behandeling enige toename van pijn hebben. Dit gaat vanzelf weg

• Slaperigheid en sufheid; dit kan optreden na de behandeling, maar ook dit gaat vanzelf weg

Doet Dry Needling pijn?

Het plaatsen van de naalden kan gevoelig zijn. De naaldjes zijn heel dun, waardoor op sommige plaatsen je niet eens zult voelen dat de naalden gezet worden in de Triggerpoints. Wel kun je een kleine samentrekking in de spier voelen. Dit geeft soms wat lichte pijnklachten. Ook een zwaar gevoel wordt vaak als reactie aangegeven.
Fysio Maaike doet Dry Needling in kuit

Heb je angst voor naalden?

Indien je angst hebt voor naalden, voel je vrij om dit aan te geven. Samen kunnen we overleggen of Dry Needling voor jou dan wel de juiste behandeling is, of dat het beter is te kiezen voor bijvoorbeeld een Medical Taping behandeling (met als doel de algehele spieren rondom de Triggerpoints te ontspannen). Indien je niet wilt worden behandeld door middel van Dry Needling, respecteer ik deze beslissing uiteraard en wordt er gekeken naar alternatieven.

Hoeveel behandelingen zijn er nodig?

Hoeveel behandelingen er nodig zijn hangt volledig af van de klacht. Soms is de klacht al met 3 keer verholpen, dit is vaak wanneer de klacht nog niet zo lang aanwezig is en ook niet gecompliceerd is. Wanneer de klachten langere tijd, soms jaren, aanwezig zijn, zijn er ook meer behandelingen nodig en zal Dry Needling een onderdeel zijn van het behandelplan met bijvoorbeeld oefeningen en/of mobilisaties erin.

Er zijn ook klachten die ontstaan door stress of spanning. Soms komen deze klachten terug in tijden dat de stress of spanning terugkomt. Het effect wat dan bereikt wordt is dat de klachten minder hevig worden en minder vaak terug zal komen. Dry Needling kan dan als onderhoud fungeren

Fysio Maaike plaatst een dry needling naald

Wat kost Dry Needling?

Dry Needling kan een onderdeel zijn van een Fysiotherapie consult. Dry Needling zit dus in een consult Fysiotherapie verwerkt en kost je niet iets extra’s