Wat is osteoporose | De behandeling, de oorzaken en het leven ermee
Osteoporosis

Wat is osteoporose?

Osteoporose betekent poreus bot. Dit wordt ook wel botontkalking genoemd.

Het bot bestaat uit weefsel dat zich gedurende het hele leven afbreekt en weer opbouwt. Bij osteoporose gaat de afbraak van het bot sneller dan de opbouw van nieuw botweefsel. Het gevolg is een dunner, zwakker bot dat minder goed tegen belasting kan. Osteoporose komt vaak voor bij mensen boven de 50 jaar. Vrouwen krijgen deze botaandoening vaker dan mannen. De reden hiervoor is dat zij na de overgang minder oestrogeen aanmaken. Oestrogeen is een hormoon dat helpt bij de botopbouw.

Hoe ontstaat osteoporose?

Hoewel osteoporose meestal samenhangt met ouderdom, kan botontkalking eerder ontstaan door o.a.:

1. Reumatoïde artritis (patiënten hebben twee keer zoveel kans op osteoporose)
  2. De ziekte van Bechterew (ontstekingsreuma)
  3. Nierziektes
  4. Darmziektes
  5. COPD
  6. Schildklieraandoeningen
  7. Medicijngebruik zoals het gebruik van Prednison of medicatie tegen epilepsie

Overige factoren die een rol spelen bij het ontwikkelen van osteoporose zijn o.a.:

1. Een botbreuk op oudere leeftijd
  2. Erfelijkheid
  3. Laag lichaamsgewicht
  4. Weinig lichaamsbeweging
  5. Vitamine D-tekort
  6. Een wervelinzakking (wervelfractuur)
  7. Calciumtekort

Klachten bij osteoporose

Het eerste signaal van osteoporose is vaak een botbreuk. Dit kan een gebroken pols, arm of heup zijn maar ook een wervelinzakking. Bij een zogenaamde instabiele wervelfractuur kan het ruggenmerg helaas beschadigd raken. Ruggenmergletsel kan vergaande gevolgen hebben dus vervolgonderzoek is van belang.

Een wervelfractuur door osteoporose in de rug of nek veroorzaakt ernstige pijn en soms ademhalingsproblemen. Klachten naast botbreuken zijn rugpijn, een kromme rug waardoor er verkorte lichaamslengte ontstaat, klachten aan de blaas en darmen, en evenwichtsproblemen. Bij vermoeden van osteoporose wordt er een botdichtheidsmeting via zwakke röntgenstraling uitgevoerd.

Behandeling osteoporose

Osteoporose is niet te genezen. De juiste behandeling van botontkalking kan het proces echter wel afremmen. Behandeling bestaat uit regelmatige controles, bifosfonaten (medicatie die de botdichtheid verbetert), het nemen van calciumtabletten en extra vitamine D, gezond eten, veel bewegen, en eventuele begeleiding van een fysiotherapeut en diëtist. Een fysiotherapeut helpt met de juiste manier van bewegen en het herstel van eventuele botbreuken. Een diëtist zorgt ervoor dat de juiste voedingsstoffen voor botaanmaak ingenomen worden. Het is naast deze behandeling heel belangrijk om fracturen te ontwijken en dus op te letten het lichaam niet te vallen of ergens hard tegenaan te stoten.

Wil jij gratis adviezen ontvangen die rugklachten helpen herstellen en voorkomen? Klik dan hier voor gratis toegang tot mijn E-course 'Een leven lang zonder rugklachten'.