Wat is Spondylodese? | De behandeling, de oorzaken en het leven ermee
spondylodese-rug-wervelkolom-fysiotherapie

Spondylodese

Spondylodese: wat is het?

Een spondylodese betekent het aan elkaar vastzetten van de ruggenwervels. De wervels worden met elkaar verbonden door titanium schroeven en staven. De wervels kunnen hierna niet meer bewegen en zullen vastgroeien. Dit aan elkaar vastgroeien duurt maximaal een jaar, maar de schroeven worden hierna zelden verwijderd.

Het gewricht, de bogen en ligamenten (bindweefselbanden) worden vaak verwijderd. Soms is het beter om ook een deel van de tussenwervelschijf te verwijderen. Er ontstaat meer ruimte voor de zenuwen en bij een geslaagde spondylodese operatie zal de rugpijn daarom verdwijnen.

Waarom onderga je een spondylodese operatie?

Er zijn meerdere reden voor een spondylodese operatie. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van instabiliteit, veroorzaakt door een verzakking, breuk of een tumor in de wervelkolom. Ook een scoliose (vergroeiing van de rug) of een stenose (vernauwing van het ruggenmergkanaal) zijn redenen om in aanmerking te komen voor de operatie.

Het komt echter vaker voor dat er slijtage in de ruggenwervels is opgetreden.

Slijtage is een standaard ouderdomskwaal. De meeste mensen krijgen hier vroeg of laat last van. Een spondylodese operatie is natuurlijk niet zonder risico’s en roept daarom veel medische discussies op over de noodzaak van het opereren als de oorzaak bij slijtage ligt. De resultaten van een operatie met alleen rugpijn zijn dit geval namelijk maar bij ruim de helft positief.

De spondylodese operatie is meestal wél succesvol als er sprake is van uitstralende pijn in het been, vaak veroorzaakt door beklemde zenuwwortels. Pijnklachten van patiënten die een spondylodese operatie ondergaan verdwijnen vaak geleidelijk en niet in één keer. Het herstel van beklemde zenuwwortels kan lang duren, of helaas helemaal uitblijven. Meestal is het daarom pas na zes maanden tot een jaar duidelijk of de operatie effectief is geweest.

Uit onderzoek blijkt overigens dat rokers vaak een slechter resultaat behalen na de operatie dan niet-rokers. Dit is iets wat we vaker zijn bij rugoperaties. De reden hiervoor is dat rokers minder sterke botten hebben. Deze groeien daarom slechter aan elkaar.

Gratis E-course een leven lang zonder rugklachten

Leven met spondylodese

De revalidatie van een spondylodese operatie duurt even. Na de operatie mag je de eerste zes weken niet sporten of iets zwaarder tillen dan vijf kg. Ook te lang zitten is iets dat vermeden dient te worden. Soms wordt het dragen van een korset aangeraden. Het korset geeft namelijk extra stevigheid aan de rug en biedt wat meer comfort tijdens de herstelperiode. Een fysiotherapeut helpt met de juiste oefeningen, bewegingen en nieuwe leefstijl wat betreft je rug.