www.facebook.com/tr?id=1061316760688333&ev=PageView&noscript=1" />Backstretcher en Neckstretcher, wat zijn het en wat kun je ermee?
Backstretcher en Neckstretcher
20 juni 2021 

Backstretcher en Neckstretcher

Dit blog gaat over de backstretcher en de neckstretcher. Wat is het, en wat kun je ermee doen?
Als je het woord backstretcher letterlijk vertaalt, betekent het eigenlijk rug-oprekker. Back is rug, en de backstretcher is bedoeld om je rugspieren op te rekken. De neckstretcher wordt ook wel geschreven als nekstretcher, en zorgt voor ontspanning van de nekspieren.

Hoe ziet de backstretcher eruit, en hoe werkt het?

Fysio Maaike op een rugstretcher

Fysio Maaike op een rugstretcher

Een backstretcher bestaat uit losse rollende onderdelen, die vastzitten aan twee boogvormige steunen. Het is de bedoeling dat je met je rug op de backstretcher gaat liggen, en wel zo dat je wervelkolom zich in het midden tussen de rollende delen bevindt. Het spiergedeelte komt op de rollers.
De wervelkolom bestaat uit lendenwervels, borstwervels en halswervels. Het gebied rondom de wervelkolom is pezig en ernaast zitten de spieren.
Een backstretcher kan belangrijk zijn bij een bolling van de borstwervels.
De vorm van de wervelkolom ziet er als volgt uit:
-Een holling bij de zeven nekwervels (cervicaal)
-De twaalf borstwervels (thoracaal) vormen een bolling, dit wordt ook wel Lordose genoemd
-Vervolgens nog een lichte holling bij de lendenwervels (lumbaal), en een bolling bij het heiligbeen en staartbeentje.
Hoe lig je op de backstretcher? Je gaat op de grond zitten voor de backstretcher, met eventueel de neckstretcher eraan vast. Je plaatst de backstretcher bij de billen. Je houdt je benen gebogen, en rolt met je rug naar achteren op de backstretcher. Let op dat de wervelkolom in het midden ligt tussen de rollende delen.

Welke oefeningen kan je doen?

Fysio Maaike op een nekstretcher

Fysio Maaike op een nekstretcher

Met je armen los van de grond kan je de backstretcher gebruiken om er over te rollen, door een beetje met je benen af te zetten en weer terug te rollen. Je ligt dan heen en weer te bewegen met je rug over de backstretcher.
Je kan de backstretcher ook gebruiken om te ontspannen. Als je geen neckstretcher hebt, leg dan een kussentje onder je hoofd.
Je kan eventueel met gestrekte benen gaan liggen, maar begin daar nooit mee. Je begint altijd met je benen gebogen. Als je nog nooit een backstretcher hebt gebruikt, kan het in het begin best belastend zijn. Je kan het dus gebruiken als ontspanning, maar bouw het op. Niet meteen zes minuten achter elkaar gebruiken, maar minuut na minuut rustig opbouwen.
Je kunt ook oefeningen gaan doen, bijvoorbeeld door je armen boven je hoofd te houden en daar iets meer te stretchen. Je kan ook je benen opheffen naar een hoekje. Er zijn veel mogelijkheden die ook aan bod komen in mijn Online 6 weeks programma tegen rugklachten.
Je kan de backstretcher dynamisch (rollend) of als ontspanning gebruiken. Eventueel te gebruiken met de neckstretcher erbij, die aansluit onder de basis van de schedelrand.
Als het in het begin te heftig is, kan je een handdoek over de backstretcher en de neckstretcher leggen (als extra laag). Je moet sowieso met kleding op de backstretcher gaan liggen, niet zonder kleding gebruiken.

Welke backstretcher heb je nodig?

Er bestaan twee maten backstretcher, dus kies het model dat bij je past. Als je langer bent dan 1.90 meter heb je niks aan de gewone maat backstretcher, dan kies je de langere versie. Ben je onder de 1.90 meter, dan kies je voor de kortere versie.
De neckstretcher kan je aan de backstretcher zetten, zodat ook de nekspieren kunnen ontspannen. Het is belangrijk dat de neckstretcher aan de basis van de schedelrand komt, want het gebied is daar heel pezig.

Hoe ontstaat een te bolle rug?

Het kan zijn dat je door teveel computerwerk, of een te gebogen houding, een bolle rug hebt ontwikkeld. Het kan ook al vanaf je jeugd ontwikkeld zijn. In de loop van je leven kan het dat de borstwervels nog boller worden, met alle gevolgen van dien.
Het is belangrijk dat je houding rechtop is, met de schouderbladen naar elkaar toe.
Een backstretcher is een handige tool om de bolling van de borstwervels tegen te gaan.Fysio Maaike op een rugstretcher

Heb jij rugklachten?

Ik heb een online 6 weeks programma tegen rugklachten ontwikkeld, waarmee ik je aan de hand meeneem van start tot einde om je van jouw rugklachten af te helpen. Heb je interesse? Lees dan alle informatie hierover op deze pagina en kijk wat de mogelijkheden voor jou zijn.

Over de schrijver
Ik ben Fysio Maaike, trotse eigenaresse van de meest betrokken Fysiotherapiepraktijk in Zoetermeer. Mijn passie is om jou van je lichamelijke en/of geestelijke klachten af te helpen door middel van Fysiotherapie, Medical Taping, Dry Needling, Beweging en Ontspanning. Mijn specialisme is (uitstralende) Rugklachten, waar ik dagelijks mensen mee mag helpen in mijn praktijk en met mijn online programma's tegen (uitstralende) Rugklachten. Wie weet ben jij wel de volgende die ik mag helpen! Beweeg en Ontspan: Sportieve en Relaxte groet, Fysio Maaike
Reactie plaatsen

Ik help jou graag, neem gerust contact op

Ik help jou erg graag van je fysieke en/of mentale klachten af en breng je graag terug in balans door middel van mijn behandelingen.


Gebruik de onderstaande knop om contact met me op te nemen voor Fysiotherapie, Medical Taping, Dry Needling, Groepstraining Indoor of Outdoor, Online Fysiotherapie en/of Fysio Maaike op jouw werkvloer.

Ook kun je me vinden, volgen en liken op social media.

arrow_drop_up arrow_drop_down