De ribben | Het beschermende korset van het skelet
buikspieren-en-de-ribbenkast

De Ribben

De ribben: het beschermende korset van het skelet

De ribben zijn platte beenderen die in gebogen vorm van de wervelkolom in de rug naar het borstbeen lopen. Deze zogenaamde ribbenkast omsluit de borstholte en beschermt daarmee kwetsbare organen zoals de longen en het hart. De ribben zijn via gewrichten aan de wervelkolom verbonden en bevatten tevens twee lagen tussenribspieren. Hierdoor is de ribbenkast beweeglijk. Deze heeft dan ook een belangrijke functie bij in- en uitademing omdat deze mogelijk maakt dat de borstholte groter (inademing en dus gevulde longen) en kleiner (uitademing) wordt.

Aantal ribben bij een mens

De ribbenkast bestaat uit 24 ribben. Twaalf aan elke kant dus. Het bovenste zeven paar zitten via kraakbeen vast aan het borstbeen (sternum). Het achtste, negende en tiende paar ribben zijn op hun beurt weer verbonden aan het zevende paar. Het elfde en twaalfde paar hebben aan de voorkant geen aanhechting op andere ribben of het borstbeen en worden daarom zwevende ribben genoemd.

Gebroken en gekneusde ribben

Een rib is natuurlijk gemaakt van bot en kan daarom breken. Ditzelfde geldt voor het borstbeen. Dergelijke botbreuken (fracturen) ontstaan door bijvoorbeeld een ongeluk of val. De botbreuk kan zo ernstig zijn dat er een scherp stuk ontstaat dat schade toebrengt aan de organen. Als het borstbeen breekt, wat bijvoorbeeld mogelijk is bij een klap op een fietsstuur of autostuur, is de kans op letsel aan de organen groter. Deskundige hulp is dan ook altijd noodzakelijk.

De pijn bij een gebroken rib is acuut en bevindt zich op een duidelijke plek. Door het bewegen van de ribben tijdens het ademen wordt de pijn vaak heviger. Ook inspanning, het veranderen van houding, niezen, hoesten en lachen verergeren de pijn. Bij gekneusde ribben, waarbij vooral het omliggende weefsel is beschadigd, zijn de pijnklachten hetzelfde.

Behandeling ribben

Er is weinig te doen aan gebroken of gekneusde ribben. Meestal herstel het letsel zich vanzelf en neemt de ergste pijn na een paar dagen af. Er kan echter nog maandenlang sprake zijn van pijnklachten.

Een voorspoedig herstel vereist rust en pijnstilling. Dit laatste is belangrijk, want iemand met een pijnlijke borstkas zal minder diep en goed ademen. Het gevolg is dat er longontsteking kan ontstaan. Pijnstilling zorgt ervoor dat de ademhaling goed blijft verlopen.

Een fysiotherapeut kan de gebroken of gekneusde ribben intapen met kinesiotape/medical tape volgens bepaalde tapecombinaties die de juiste ondersteuning bieden. Zo wordt ademhalen gemakkelijker en wordt de onderhuidse druk van kneuzingen afgenomen. De ribbenkast voelt steviger aan en de pijn wordt minder. De fysiotherapeut kan tevens inschatten welke oefeningen bijdragen aan herstel en helpen met ontspanning ondanks pijnlijk letsel.